Monday, December 31, 2007

Melihat kematian ketika membeli Panadol di 7-Eleven

“5!
4!
3!
2!
1!......
Happy New Year!!!!...disusuli dengan seperti bunyi kentut2 kecil (bunyi mercun dari jauh)

”Kedengaran jiran2 berbangsa bukan melayu dan beragama bukan ISLAM menjerit bagaikan histeria. Disusuli pula dengan lagu “Auld Lang Syne”..
“Should all acquaintance be forgot and never brought to mind…….”

Wah..sungguh meriah mereka menyambutnya. Biarlah, itu CARA MEREKA.
Baguslah jika kita yang MENGAKU ISLAM menyongsang arus perdana yang amat hebat ini.
Janganlah diikuti, walaupun sedikit2 seperti menyokong dari sisi dan tepi. Jauhilah….berbanggalah mengamalkan ISLAM sejati….
Jauhilah….ingatlah Allah yang sentiasa merahmati
Jauhilah…syukurlah dengan sebanyak-banyaknya kerana Allah memberi kita ISLAM dan faham.
Jauhilah….bukan sekadar faham..Allah telah memberi kita kekuatan untuk menjauhinya..

Fikiranku menyorot kembali kepada 3!, 4!, 5! jam yang lalu.

Jam di tangan menunjukkan pukul 7:55pm
Setelah berpenat lelah , bersaspen, dan berdebar, akhirnya telah selamat incident yang berlaku di opis tadi aku handover kepada shift dari US. Aku boleh tidur lena.
Memang hebat penangan di ofis pada hari terakhir 2007. Dianggarkan 1259 orang tak boleh connect to network di opis KL….Sungguh besar impaknya..

Ahh..bukan pasal itu yang hendak dingomelkan kali ni

Aku pun berjalan keluar dari opis. Perut lapar. Dahaga. Last makan/minum lepas zohor tadi.
Aku berjalan lesu. Sungguh ramai orang di luar. Bagaikan pesta. Semuanya berjalan ke arah bertentangan dengan aku. Oh ya ada stage besar di sebelah opis. Nanti ada olang nyannyi nyannyi…..

Dari budak dalam kandungan, dalam dukungan, hinggalah ke anak dara dalam pelukan, semuanya ada. Semua menuju ke stage besar itu.
Konsert menyambut tahun baru calendar Gregorian.

Sekali sekala mataku tertangkap imej seksi dan ketat. Tak ketinggalan kelakuan yang ganaz dan melampau. Juga ada aksi tunjuk macho dan manja. Pakaian fesyen terkini yang jarang dilihat di majalah fesyen. Sungguh dahsyat trend yang melanda sekarang ini.
Pusat pusat (orang) Islam sungguh banyak terdedah.
Keturunan Adam dan keturunan Hawa bercampur gaul dan bergaul macam nasik campur. Sebati sekali.
Kadang2 macam nasi goring pun ada.
Sungguh sekata.

Cukuplah….tak tertulis dengan perkataan segala situasi dan gambaran yang nak dijelaskan.
Cuma nak citer, tak nampak sangat olang cinner dan worrang yindia….semua melayu belaka, tak pun bumiputera selain melayu, tak pun jowo, tak pun aceh, tak pun minang, tak pun banjau, tak pun orang asli.

Aku terus menyonsang arus. Makin lama makin hebat kelakuan2 mereka terpapar. Ada yang menari sumbang mabuk, ada yang botol di tangan, ada yang memainkan gitar sambil berjalan, sambil kawan2 lain menyanyi. Ada yang berkucupan, ada yang dicelah2 kaki (ayat manis sikit), ada kumbang yang menghisap madu di waktu malam, ada sepah2 yang pernah dibuang tahun lalu, kini berisi madu semula, dan macam2 lagi…

Sudah…

Aku terus ke LRT KLCC.

Masih menyongsang arus…tak ramai yang nak ke arah Kelana Jaya.
Ada tempat duduk kosong…Aku terlelap….
KRINGG!!!!!..KRINGGG!!!!!..handphone ku menjerit keseronokan sebab berjaya mengganggu lelapku..

“Abang…” kedengaran suara lemah isteri yang setia menanti di rumah..
Nanti tolong beli panadol ye….”
Dalam mamai aku menjawab…. ”O.k..”

Aku sambung tidur…

Sampai LRT, amik keta kecilku yang berbunyi pon pon pon pon pon pon pon pon pon.
Traffic jam…!!
Alamak…..kat sini jam jugak…
Biasalah..tahun baru……aiseh..dah lah penat ni..Nak wak guanne??
Main brek dan pedal minyak je lah….

KRINGG!!!KRING!!!!
Kedengaran pula suara anak sulungku, Indah...
"Abi, dah kat mana ni? Jangan lupa beli panadol untuk Ummi..Ummi demam ni"
"Ok. " jawabku pendek. Kang kena saman kang...

Aku sampai di stesen minyak Esso yang juga pemandu seperti kita semua..
"Dik, panadol ada?"
"Habis lah bang"(..dia panggil aku abang.....ada can nih..isy ..fokus..fokus..)
Takde panadol.

Ku teruskan perjalanan, kutinggalkan impian (seketika sahaja – impian untuk beli panadol)

Terus bawak laju….120km/j yang menggegarkan kereta kecilku yang bukan untuk ke rumah nenek.
Sampai di kawasan perumahan, aku pun terus singgah ke 7-eleven. Carik panadol.

Tiba2….
Satu perkara menyayat dan menyiat hati berlaku…
Sedang aku di kaunter pembayaran……ada kematian…

Bukan kematian jasad…tapi kematian hati…
Ada remaja Melayu sedang beratur untuk membayar 2 botol paling besar arak cap Guinness…
Dengan selamba dan taat dia berdisplin beratur…
Aku beristighafar secara penuh dlm hati…sungguh mengejutkan kerana seawal 10 malam mereka sudah berani terang-terangan membeli arak di kawasan perumahan.
Mungkin aku nampak macam “itupun nak kecoh..biasa la tu..zaman sekarang”…tapi memang aku kecoh.
Aku terus bayar dan blah….
Iman ku amat nipis untuk menegur remaja itu…
Aku sedih kali kedua..
Dalam hati, aku berdoa, mengajak kita semua berdoa agar generasi kita, generasi selepas kita, dan seterusnya dijauhkan dari perkara sebegini.
Mungkin juga aku silap...mungkin dia kena paksa tolong belikan untuk jiran dia yang tidak beragama ISLAM....Harapnye begitulah...

Keruntuhan akhlak ISLAM
Keruntuhan akhlak orang ISLAM
Bermula dari ringan2kan dan anggap enteng kalimah syahadah…
Bermula dari ringan2kan solat…
Bermula dari ringan2kan dakwah…
Bermula dari ringan2kan sunnah….

Sekarang kita mungkin tak minum arak..
Lambat laun, (naudzubillah) anak2 kita boleh jadi minum arak….JIKA..
Kita yang tahu dan faham tak menyeru kepada kebaikan dan melarang keburukan.

Bagaimana mungkin?
Contoh:
Anak kita masuk universiti.
Anak remaja beli arak tadi pun masuk universiti
(assume anak bongsu kita dengan anak sulung dia lah ni….)
Mereka berkawan baik, sama sedarjah,
Belajar bersama main bersama…
Dan akhirnya anak kita terpengaruh..dengan gaya hidup anak remaja tadi
(dengan anggapan perangai anak remaja tadi sama cam bapaknya)

Lebih kurang secara kasarnya macam tu lah..
Sebab kita kena takut kalau tidak berdakwah..
Itu secara amat simple lah….

Maka dengan itu…
Jauhilah perkara2 yang menjauhkan kita dari HIDAYAH (FAHAM) dan TAUFIK (KEKUATAN) dari ALLAH.
Perkara seperti berparti, bergaul bukan muhrim untuk sambut tahun baru, konsert, hiburan, dan mengagung – agungkan budaya selain dari budaya Sunnah Nabi Muhammad SAW.


Ambillah bahagian secara serious dan konsisten dalam menyeru kebaikan dan mencegah kemungkaran. Sampaikanlah dari Nabi SAW walaupun sepotong ayat.

Sama2 kita bangun dari tidur berdengkur yang amat lena yang sangat panjang..
Ayuh roh ISLAM semua……..kamu ada peranan dalam masyarakat….

Cukuplah hiburan, cukuplah kekalutan, cukuplah kebisingan, cukuplah keseronokan..
Kesilapan serupa, tak akan ku ulangi.
Cukuplah sekali….

Oh...dah lewat malam..aku nak titon..
Salam..

No comments: