Monday, October 30, 2006

RAYA DAH HABISSSSSS.....syawal belum...

Sungguh lama aku bercuti raya di kampung wife di terengganu tahun ni.
Dari malam raya sampai malam hari raya ke-6.
Ada tiga reason kenapa aku beraya lama di rumah mertua:

1. Dah lebih 6 bulan tak balik KT.
2. Wife tengah sarat mengandung and nanti nak berpantang di sini (tak balik kampung)
3. Aku suami yang memahami dan merealisasikan kehendak zahir dan batin isteri..hehehhe..

Apa yang aku nak selampitkan kali ni ialah bagaimana aku observe raya tahun ini di rayakan.
Aku , seperti seorang buta yang baru mendapat tongkat, telah melihat dari satu perspektif yang amat berbeza dari tahun tahun lalu dan aku yakin bila aku dah faham, aku boleh beransur2 mengubahnye..InsyaAllah.


Amalan2 Rasulullah SAW yang aku abaikan agak banyak.
Walaupun ada yang aku cuba buat tapi orang akan rasa pelik.
Hehehe...orang tgk mulut aku terkumat kamit tengah naik sheikh baca takbir dalam kapal terbang…(takde la kuat pun...aku sorang je dgr). Sampai aku pulak naik segan sebab orang tu buat muka teramat heran…so, aku pun takbir lah dalam hati….hehehe
Mesti dia ingat aku first time naik aeroplan…and tgh cuak…..(actually setiap kali kapal terbang nak naik ngan turun aku memang saspen pun……)

And nasib baik si hamka ingatkan aku pasal lailatul jaizah.

Tapi aku tak pergi solat hari raya jalan kaki. Aku naik keta. Sib baik bini aku pun pegi. Kalau ikut jahil aku, ingat nak suh dia solat kat umah je macam solat2 fardhu lain je.
Tapi aku baru dapat ilmu seperti di bawah ini :

In a Hadith related by Umm `Atiyah, she said, " The Messenger of Allah commanded us to leave our homes for `Eidul Fitr and `Eidul-Adha prayers, including mature, menstruating women and virgins. As for the menstruating women, they should keep away from the place of worship but should participate in good deeds and du`a. `Umm `Atiyah interrupted: `O Messenger of Allah, some of us do not have the outer garment (Jalbab)!' He replied: `She may borrow it from her friend.'" (Riwayat Muslim & Bukhari)

Aku pun tak makan kurma sebelum pergi solat hari raya. Rugi..rugi..benda semudah itu pun tak terbuat. (tgk hadith di bawah)
Harap2 aku ingat la benda ni tahun depan…

"The Messenger of Allah SAW will not leave for `Eidul Fitr until he eats some dates in odd numbers." (Riwayat Ahmad & Bukhari)

Sebelum solat raya aku tiga beranak bermaafan.
Aku byk buat dosa kat isteri sebab byk menyesatkan dia dan teramat kurang membimbing dia selama ini.
HAK dia ialah utk aku membimbing. Alhamdulillah..dia maafkan dan bagi galakan untuk aku terus mencari IMAN dan ILMU serta memandu keluarga kami supaya MENGAMALKAN SETIAP ILMU dengan sebaik mungkin.
Moga kami sentiasa beristiqomah utk memperbaiki AMAL dan IMAN. Aminn…

Selepas sola sunat hari raya, maka bermulalah cabaran dan dugaan dalam mempertahankan amal ibadah yang di buat di bulan puasa……(actually masa naik airasia pun dah bermula daaahhhh)

Hari raya dan ziarah menziarahi tidak dapat dipisahkan.
Yang buat aku sedih ialah pergaulan bebas dimana2 saja tempat yang aku pergi.
Aurat, TV, artis, lagu dan kesemua benda yang MAMPU dan BOLEH menjejaskan amal ibadat kita. Kita yang bersih seperti bayi baru dilahirkan di cemari oleh tompok2 hitam di hati kita.
Cepat2lah beristighafar.

Lelaki dan perempuan berbual-bual, bertanya khabar, bergelak ketawa berconvoy, berkongsi kereta, beraya di rumah tunang, beraya bersama tunang, girlfriend, kawan sekolah rendah, jiran, sepupu, kakak angkat, abang angkat.
Abang ipar dan kakak ipar bertepuk tampar, usik mengusik, bercakap2 perkara lagha tanpa hadnye


Ada pulak yang MENGUMPAT baik besar kecik tua muda.
MENGUMPAT tanpa henti sambil mengunyah nasi himpit. Tak terasa ke yang bersama2 nasi himpit tu ialah daging manusia yang diumpat tuuuu???

Ada pulak kedengaran “ Cakap benda betul takpe….kalau benda tipu yang bahaya dah jadi fitnah” Berdesing telinga aku..nak sound…alamak..IMAN aku ni pegi mana masa tu???????


Makanan mewah untuk orang2 mewah adalah seburuk2 makanan.
Sepatutnye, SEMUANYA disalurkan untuk orang2 yang AMAT memerlukan seperti di PALESTIN – lebih2 lagi mereka yang mempertahankan tempat SUCI uamt ISLAM iaitu Masjidil Aqsa.
Ini tidak, makanan sedap2 yang bukan berkonsepkan ala-kadar. Malah berhabisan dan berhutang pula untuk menyediakan makanan untuk orang2 yang tidak memerlukan.
(Aku ni byk komen plak...aku jugak yang makan makanan2 tu.....alasan aku: ye la...dah makanan tu siap ada kat situ, lain la kalau takde, aku tak kan mintak punye..dah ada..makan je la...)


Masa solat pulak
Habis semua solat fardhu di masjid ketika awal waktu ditinggalkan.
Bilal syok sendiri azan kat masjid. Orang buat dono kat rumah. Buat2 tak dengar, or memang tak pernah perasan. Bunyi macam bunyi lalat kat telinga je..
Kata mereka, "Tetamu datang, tak kan nak gi masjid kot?"
Kata aku,
“Ye betul, kena jaga hati tetamu. Maka ajaklah tetamu tu pergi solat fardhu berjamaah dulu. Yang perempuan tak payah, takde tuntutan pun. Yang lelaki pergi laaaaaaa………”

Nasihat aku : Jangan la banyak sangat kona kona.
"Sami’na wa a to’na". Kami dengar dan Kami Taat. Sonang ba itu….

Yang tetamu tu pun satu. Kalau boleh observe waktu solat kan bagus.
Kita ada SMS, ada alarm, ada 1001 cara nak tahu waktu solat. So planlah perjalanan kita.
Jangan abaikan walau sesaat kalau dah dengar seruan azan.
(Memang susah nak perfect bab ni sebab IMAN kita belum kuat. Tapi kalau kita usaha dan istiqomah..InsyaAllah, ada pertolongan dari Allah kalau kita nak improvekan IMAN dan AMAL kita.)

Yang lelaki tu, jangan ingat berjamaah kat umah dah okay. (Sebagai penyedap hati sebab tak pergi masjid dengan sengaja (sengaja = tidak usaha bersungguh nak pergi))

Rasulullah SAW sendiri kalau boleh , nak bakar rumah orang lelaki yang tak pergi solat fardhu kat masjid ketika masuk waktu solat. Cuma sebab ada anak bini dalam rumah orang2 tu je Rasulullah tak leh nak bakar. Apa maksudnye tu????

Maka, jgnlah bagi 1001 alasan tak boleh nak berjemaah sebab nak mengeratkan silaturrahim dengan berziarah ke rumah orang masa solat fardhu.
Agak susah kalau kita berconvoy atau dalam rombongan dengan orang2 yang tidak faham.
Maka akan kedengaran lah ayat2 begini: (bukan berlaku pada aku…Cuma imaginasi dari pengalaman dan pemikiran lalu)

“Tak boleh ke solat kejap lagi?”

Apa yang kalut sangat? Kat umah kan boleh berjemaah?”
“Rilek laaa…asar lambat lagiiiiii”
“Ni apahal pegi masjid ni? Tak nampak orang ramai kat umah ni? Sapa nak tolong angkat pinggan, tambah lauk ni? Solat kat umah je..5 minit, settle. Ni mesti nak mengelat ni, rehat kat masjid”
“Ko piker ngko je nak solat, kitorang semua tak solat? Tunggu la sama2. kejap lagi kita pergi la. Janganlah rushing sangat. Kita jemaah ramai2 sat lagi…sempat punye, sekarang ni baru je masuk waktu 10 minit….”

"Ko nak gi solat sekarang? Kat masjid? Isyy.....apa pulak kata tuan rumah nanti..tunggu la dulu..baru sampai ni"

Dan bermacam2 lagi kata2 orang jahil. Orang yang sesat dan menyesatkan. Kesian. Harap2 aku , keluarga aku, anak2 aku, kawan2 aku tak jadi camni.
Ya Allah berilah kami hidayah, dan taufiq untuk mengAMALkan agamaMU.

Tu belum cakap bab puasa 6.
Nak puasa 2 syawal, nanti orang jemput makan kita puasa…keciiiikkkk hati orang tuu…
Hehehe….itulah payahnye….tapi takpe..berhikmah dalam berjuang dan berdakwah….


Mengapakah jauhnye kita dengan kehidupan dan tuntutan ISLAM??
Itukah cara beraya kita? Orang Melayu Malaysia?
Ya, telanlah hakikat itu. Memang itulah..memang itulah…
Sungguh besar pembaziran. Sungguh besar jugak penghinaan untuk umat akhir zaman ini.
Yang bestnye,
Aku tak sedar pun aku terlibat dalam pembaziran.
Aku tak sedar pun aku sedang dihina.
Aku tak sedar pun yang syaitan telah kembali dengan tipu dayanye yang bijaksana.
Sebab..aku sedang “merayakan kemenangan”
Sebab..aku sedang “beraya dengan gembira”
Sebab..aku sedang “beraya dengan kenyang” Bila kenyang , nafsu pun menguasai diri aku…..

Itulah..sedikit sebanyak macam mana aku sambut raya. Dan mengapa 2 syawal onwards menakutkan aku…(Apa yang aku takutkan dan gambarkan di akhir2 ramadhan menjadi kenyataan…walaupun , Alhamdulilah tak seteruk yang aku gambarkan)

Marilah kita perbaiki amalan ‘eidulfitr kita. Pulanglah pada tuhan..
Aku kata kat hati aku : “Pulangkan hidup aku!!!!!”

Lagu : Fatamorgana
by: Hijjaz

Pulanglah pada Tuhan cahaya kehidupan
Syarat bahagia di dunia
Akhirat kekal selamanya pada Allah
Allah

Sudah menjadi lumrah kehidupan di dunia
Cabaran dan dugaan mendewasakan usia
Rintangan dilalui tambah pengalaman diri
Sudah sunnah ketetapan Ilahi

Deras arus dunia menghanyutkan yang terleka
Indah fatamorgana melalaikan menipu daya
Dikejar dicintai bak bayangan tak bertepi
Tiada sudahnya dunia yang dicari

Begitu indah dunia siapa pun kan tergoda
Harta, pangkat dan wanita melemahkan jiwa
Tanpa iman dalam hati kita kan dikuasai
Syaitan nafsu dalam diri musuh yang tersembunyi
Pulanglah kepada Tuhan cahaya kehidupan
Keimanan ketakwaan kepadanya senjata utama

Sabar menempuh jalan tetapkan iman di hati
Yakinkan janji Tuhan syurga yang sedia menanti
Imanlah penyelamat dunia penuh pancaroba
Hidup akhirat kita kekal bahagia

Imanlah penyelamat dunia penuh pancaroba
Hidup akhirat kita kekal bahagia
Pulanglah pada Tuhan cahaya kehidupan
Syarat bahagia di dunia
Akhirat kekal selamanya pada Allah
Allah

4 comments:

Anonymous said...

Minat nasyid? Aku cukup minat..group2 dulu best..nasyid simple, maksud dalam & music sikit..
hayati lirik Yang Maha Penyayang-Hijjaz, lagu asal Kamal Halim- @rifXOM

abu_harraz said...

AKU CUKUP SUKA LAGU TUUUU!!!!!!
hari2 dengar..tak pernah jemu..
tadi pun dengar gak...

cukup syahdu.... :'(

Hamka said...

aku mintak maaf sebab tak dapat jumpa engkau untuk menzahirkan rupa sebenar aku...oh,

ps: puasa enam aku tinggal 6 hari lagi sajer yang belum buat...ish..ish..

abu_harraz said...

hehe..
belum ada jodoh.....

wow...tinggal 6 hari jer lagi?
baguslah..senang sikit nak buat berturut2... :)

p/s - tima kasih for the direction. aku dah kedalam lebih 5 kilometer kot...heheheh

TAPI..aku pegi takde orang..last2 aku solat asar solo. tidak berjemaah. azan pun tidak ada..orang pun tidak ada..sunyi sepi macam dilanggar Garuda Air.
apa suda jadi??? cuti raya gamaknyee..