Tuesday, October 03, 2006

Sebab apa?

Sebab apa bila bulan posa aku rasa penat?
Sebab apa bila bulan posa aku rasa boring?
Sebab apa bila bulan posa aku rasa lapar tak sabar nak bukak?
Sebab apa bila bulan posa aku rasa tak sabar nak raya?
Sebab apa bila bulan posa aku rasa 'restricted'

Jawapannya hanya SATU : Sebab anggap bulan Ramadhan sebagai bulan pose, dan bukan bulan pahala yang didalamnye ada karnival surepahala/jompahala.

Masalah aku sejak dari dulu ialah sebab phrase 'bulan pose' so pose je lah yang difokuskan dan bukan nye aku nak fokus pada keberkatan Ramdhan keseluruhannya..

Di mana ibadat sunat diangkat pahalanya seperti ibadat wajib,
Di mana ibadat wajib diganda sebanyak 700 kali...

Kalau ada karnival pahala, dimana apa yang kita buat , berganda2 dapat pahala...
Kalau ada karnival pahala, yang takde syaitan menyibuk, bila buat amal ringan lah sikit rasa..
Kenalah aku yang banyak dosa ni amik peluang sebaik2nya...

Sama jugak phrase 'makan sahur'
Aku fokus pada makan sahaja...

Walhal, pada sahur itu:
bangunnya ada barakah,
duduknya ada barakah,
makannye ada barakah,
minumnye ada barakah,
baringnye ada barakah....

tapi aku anggap 'makan sahur'..tu yang lalai tu..tu yang rugi terlepas peluang tuu..aiseeyy..

Sama jugak sunnah2 nabi yang lain di bulan Ramadhan..

Berbuka dengan kurma segar atau tamar (kumar kering) atau air sejuk (air kosong)
Aku berbuka dengan tepung pelita, dengan segala buah manis dan manisan lain...dan air fresh oren dan jus tembikai....

Kalau aku sedar bulan ramadhan ialah bulan pahala mesti aku:

1.tak tinggal benda2 sunnah nabi buat
2.tak lepaskan waktu begitu sahaja
3.puasa bersungguh-sungguh, ibadat berganda2
4.tak tidooooooo je keja...
5.tak buat perkara makruh........
6.tak terpikir pasal raya.
7.tak rasa broing dan penat.

Bolehkah aku????
InsyaAllah.....aku kena acu cuba try test.....

p/s kenapa mulut bau kureeng bulan ramadhan? adakah Allah nak malukan orang yang berpuasa? Jawapannye, supaya kita sentiasa menutup mulut dari cakap perkara sia2 dan berbisik2 bercerita aib orang dan mereka2 fitnah...Cantik kan??

p/s 2 post ni kelam kabut sket...dah nak solat asar ni....takut tak sempat publish..

No comments: