Wednesday, February 01, 2006

A very wise analogy

Got this from a fellow blogger. Thanks kereta http://keretamayat.blogspot.com/
Please read. Good for your health and better to understand this now so that you can start it now!

Apa bayi buat dalam perut?
Sebenarnya ada dua soalan, apa bayi buat dalam perut dan apa korang buat dalam dunia ni...Untuk mengetahui apa yang bayi buat dalam perut, kita tanya seorang ibu (kononnya) yang di beri izin oleh Allah untuk bercakap dengan bayinya….
BERCAKAP DENGAN BAYI:
Ibu: Apa kabar kau?
Bayi: Kabar baik aku.
Ibu: Apa kau buat kat dalam tu?
Bayi:Aku duk pusing2 sambil makan2.
Ibu: Ada apa kat dalam?
Bayi: Tak nampak apa2, gelap tapi nyaman, tidak sejuk dan panas, sambil makan2. Aku selesa di sini.
Ibu: Apa kau makan kat dalam tu?
Bayi:Makanan yang dihantar melalui tali pusat.
Ibu: Oh..Itu darah haid…agaknya.
Bayi: Apa itu darah haid.?
Ibu:.. kalau ibu cakap pun kau bukannya paham..
Bayi: Cakap je lah..
Ibu: Perempuan kalau tidak beranak keluar darah haid, tapi bila dah mengandung darah haid dah takde, Allah tukar jadi makanan bayi ..ibu rasalah…agaknya.
Bayi: Tak faham aku..
Ibu: Kang ibu dah cakap….
Bayi: Tapi aku tak sedap hatilah, aku makin hari makin sukar bergerak, ada benda2 tak berguna keluar dari badan aku dan menganggu aku.
Ibu: Patutlah kau duduk terajang-terajang, rupa2nya kau tak bebas bergerak..Itu adalah tangan dan kaki kau, kau tak perlukan kat dalam tu tapi bila kau keluar kau sangat2 perlukan tangan dan kaki kau tu..
Bayi: Ah taknaklah saya, baik saya gunakan zat tu untuk besarkan tali pusat. Boleh makan banyak sikit.
Ibu: Jangan begitu anakku, bila kau lahir nanti takkan ade doctor boleh cipta kaki untuk kau, kau akan cacat selama-lamanya…kau tak boleh naik basikal
Bayi: Basikal tu apa?
Ibu:Itu adalah salah satu nikmat dunia, bila sampai masa nanti kau akan kena keluar dari perut mak, kau akan menagis terkejut…
Bayi: Baiklah mak…tapi saya tak takut kerana tuhan dah bagitau bila saya keluar nanti ada malaikat jaga saya.
Ibu: Malaikat?, Siapa nama malaikt tu…?
Tuhan kata panggilah dia: BONDA.
Tammat…

Sekarang korang ikuti temubual aku bersama makhluk ‘engkau’…
BERCAKAP DENGAN ENGKAU:
Aku: Apa kabar kau?
Engkau: Kabar baik aku.
Aku: Apa kau buat kat dunia ni?
Engkau:Aku duk pusing2 sambil cari makan..
Aku: Apa yang kau makan?
Engkau:yang halal. Macam2 ada: nasi ayam, nasi itik. Nasi goreng kampong…
Aku: Oh..Itu makanan dari tanah.Akhirat nanti makan dari khazanah Allah..
Engkau:: Apa itu khazanah Allah..
Aku:.. kalau aku cakap pun kau bukanya paham..
Engkau:: Cakap je lah..
Aku: Khazanah Allah ,makan dlm shurga kau niat je terus muncul, macam magik ler...
Engkau:: Tak faham aku..
Aku: Kang aku dah cakap….
Engkau: Tapi aku tak sedap hatilah ramai pendaqwah ganggu aku, mintak aku bagi masa dengar ceramah, tak bebas aku dibuatnya…
Aku: Patutlah kau lari2, rupa2nya kau rasa tak bebas bergerak. Diorang tu mintak masa supaya akhirat nanti kau tak rugi…bila kau tak solat, akhirat nanti takde kepala, kau tau?
Engkau:: ye ke ni,,,Ah taknaklah aku, baik aku gunakan masa tu untuk besarkan pernigaan aku. Boleh makan banyak sikit.
Aku: Janganlah begitu engkau…, bila kau dah jadi mayat nanti takkan ade org boleh tolong kau dalam kubur, padang mahshar, titi sirat…tak dapat shafaat nabi.
Engkau:: Shafaat tu ape?
Aku; Itu adalah salah satu nikmat akhirat, Nabi bagi kat org yg ikut sunnah dia...bila sampai masa nanti kau akan akan jadi mayat, baru kau tau...kau akan menangis terkejut…
Engkau: ah..mulalah nak daqwah aku tu.... aku sibuklah nak baca blog engkau ni baik aku pergi besar kan ‘tali pusat’ aku….
Sigh out….
Disini solat, puasa, haji memang tak nampak manfaat, tapi korang akan dapat manfaatnya disana, akhirat yang kekal abadi…macam bayi, dalam rahim tangan, kaki, mana ada manfaat, bila dah beranak kalau cacat, cacat selama-lamanya, tali pusat yang paling sedap dalam perut mak kita jika bagi kat korang sekarang, muntah bueekkk, korang…tapi manusia hari ini sibuk besarkan ‘tali pusat’ hingga lupa pada perintah Allah…nauzubillah…

3 comments:

Hamka said...

aku besarkan 'tali pusat' aku 8 jam sehari, kadang2 12 jam. contoh hari ni, hari jumaat patutnya aku duk rumah beribadat, tapi dapat on call suruh stay back, ni dah dekat ishak tak balik lagi, Ya Allah berkatilah masaku...amin

abu_harraz said...

insya allah. kerja pun ibadat. bukan utk makan je. utk ekonomi orangislam. tak komuniti pun individu. boleh lah byr zakat lebih sket kan..sedekah/derma mana patut..buat makan2 pun ok gak..erat silaturrahim.
bila nak jemput makan ni?hehehe

Hamka said...

nanti kalau ada rezeki jomlah datang rumah aku, makan2, mak aku terer buat nasi dagang..inshaAllah...
makan pun ibadat gak
he he he